Elveția – cum să învățăm să protejăm mediul eficient

21 iunie 2016

Interactiuni, Resurse

sky walkers

articol realizat de echipa Sky Walkers, formată din Luisa Surdu, Flavius Istodor și Alexandru Zoican

Elveția este o țară curată, cu dealuri verzi, și nenumărate ferme, în ciuda solului nu tocmai fertil. Elveția este o țară care își exploatează la maxim resursele. Acesta este, probabil, motivul pentru care metodele de prevenire a poluării sunt bine întipărite în mentalitatea locuitorilor.

În mod surprinzător, lucrurile nu au stat întotdeauna astfel. În anii ’80, țara s-a confruntat cu un dezastru ecologic – toate râurile și lacurile erau contaminate cu fosfați și nitrați, iar pământul era expus metalelor grele. De asemenea, oamenii generau o cantitate uriașă de reziduri lunar, lucru greu de crezut în momentul actual, când lururile merg așa de bine, încât ai senzația că așa au funcționat dintotdeauna.

După ce am folosit zilnic mijloacele de transport în comun, am observat că acest sistem este foarte eficient, fapt care ar putea avea efecte și asupra mediului, în măsura în care un număr restrâns de elvețieni ar avea nevoie de mașina personală. În legătură cu acest subiect i-am cerut ajutorul lui Conrad Wagner, președinte al Parlamentului Cantonal Nidwalder și membru al comisiei de finanțe. Printre altele, el este și specialist în mobilitate și lider de proiect în industria transporturilor la Systems Mobility. În anul 1987 a pus bazele unui proiect ce poartă numele de mobility car sharing, pe care l-a pus mai apoi în aplicare și în Statele Unite ale Americii.

Întrebarea, în ce măsură ajută transportul în comun mediul, a primit un răspuns complex. Înainte de implementarea proiectului de car sharing, majoritatea elvețienilor foloseau mașini proprii, provenite de obicei din țări precum Germania și Italia. Cel mai eficient este exemplul concret, motiv pentru care Conrad Wagner a venit cu următorul: dacă ai merge spre Zurich, faptul că ai niște trenuri foarte eficiente și rapide te-ar determina, în mod clar, să le folosești. Poți citi, dormi, discuta sau orice altceva, ca apoi să ajungi la destinație într-un timp mai scurt și într-un mod cu mult mai ieftin, pe când în mașină nu ai decât să fii atent la condus. A folosit, apoi, termenul de călătorie intramodală. Folosind bicicleta, ajungi în gară, ca apoi să iei trenul. Din Zurich, se poate folosi o mașină din sistemul car sharing, asta numai în cazul în care un auobuz nu s-ar dovedi destul de eficient. Potrivit acestuia, colaborarea dintre diferite mijloace de transport nu numai ca facilitează accesul în diferite zone ale Elveției, dar reduce poluarea și oferă mai mult timp liber. Exploatarea maxima a diferitelor mijloace de transport și combinarea acestora este cea mai bună modalitate de a schimba nenumărate aspecte din Elveția, așa că de ce nu am folosi-o și noi?

Yvette Estermann, deputat în Parlamentul Federal, a afirmat faptul că Elveția este țara cu cele mai albastre râuri. Întrebată despre legile care să oprească sau să prevină poluarea, a fost de părere că acestea nu sunt nici cele mai aspre, dar nici cele mai îngăduitoare. Să pui prea multe bariere pentru firme ar însemna ca acestea să plece în alte țări, iar să le oferi prea multă libertate ar însemna revenirea la situația din 1980. Daniel Wyss, consilier la primăria din Malters, ne-a făcut să înțelegem faptul că lucrurile nu merg întotdeauna perfect și, de aceea, oamenii trebuie să se mobilzeze ei înșiși și să le schimbe. O inițiativă a elvețienilor aplicabilă și în România este legată de organizațiile din Pilatus, care se oferă să curețe în mod voluntar mediul, având în vedere faptul că turiștii lasă uneori în urmă deșeuri de toate felurile. Iată, deci, că democrația participativă nu oferă numai drepturi, ci și posibilitatea de a face schimbări majore în societate. Proiectul s-a bucurat de mult succes, așa că metoda de curățare este folosită acum chiar și când vine vorba de râuri.

Din toamnă urmează ca și în țara noastră procesul de ecologizare selectivă să fie implementat, motiv pentru care am decis să vorbim despre modul în care aceasta funcționează în Elveția. În cele din urmă, poate constitui un exemplu pentru noi. Cred că metodele elvețienilor sunt eficiente, iar uneori amenzile drastice pot fi cea mai bună metodă de  educa populația. Iată un exemplu de reciclare ca la carte, în care vom folosi drept exemplu – un pliculeț de ceai: săculețul merge la hârtie, alături de etichetă, capsele la metal, iar conținutul plicului la compost. Potrivit sondajelor, în Elveția se reciclează aproximativ 70% din hârtia folosită și 90% din sticlă, folosind un număr cu mult mai scăzut de pet-uri. Dacă gunoiul este aruncat fără a fi sortat înainte, se percepe o taxă specială. Oricine nu o plătește riscă o amendă de până la 10 000 de franci.

Iată, deci, că reciclarea selectivă poate funcționa și că situația se poate schimba într-o perioadă destul de scurtă, dacă toți cetățenii sunt dispuși să participe. Elveția este unul dintre exemplele cu ajutorul cărora acest fapt se poate demonstra foarte ușor.

Acest website nu reflectă neapărat poziția oficială a guvernului elvețian. Responsabilitatea pentru conținutul acestuia este asumată în întregime de Asociația Mișcarea pentru Acțiune și Inițiativă Europeană.